fredag 16 oktober 2009

Nu är jag igång!!!

När jag fick min SYTYCK-utmaning bestämde jag mig ganska omgående för att fördjupa mig i och lära mig en teknik som har nån tradition från mina hemtrakter Härjedalen/Jämtland/Norge.
Jag har stickat en hel del vantar med norskt ursprung, så det får stå tillbaka nu. Mitt val föll då naturligt på Tvåändstickning. Jag kontaktade vår Hemslöjdkonsulent för att få lite information om tvåändstickningen i vårat län. Tyvärr finns det inget dokumenterat om detta ämne ur en historisk synpunkt, men det finns en del gamla vantar sparade och en del nya uppstickade efter "gamla vantar". En hel del bilder finns dock att titta på hos hemslöjdkonsulenterna om man vill det. Tyvärr har tiden inte varit på min sida, så jag har ej haft möjlighet att göra det än.

Nu på morgonen var det dags att starta upp detta projekt som inleds med ett par tvåändstickade vantar. Har noggrannt läst instruktionerna och lyckades till slut lägga upp 72 maskor med hjälp av en lång sticka, efter att ha gjort om ett par gånger. Nu har jag i alla fall stickat 7 varv på mina vantar och tränat på både aviga, räta och kedjegång. När jag tog fram kameran för att dokumentera mina framsteg, tappade jag den i golvet och tydligen gick den sönder för det går inte att knäppa kort med den . Undra om jag ska slänga den i golvet igen för att se om det rättar till sig. Återkommer med bilder så fort jag lyckats fixa till den eller köpt en ny. Tyyyypiskt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar